Kontenery

Archiwum

Transport intermodalny

26.08.2020

Transport intermodalny w Polsce

Przewóz towarów drogą kołową przyczynia się do nadmiernego ruchu na drogach. Ilość aut ciężarowych jest naprawdę ogromna, co zauważyć możemy przede wszystkim na autostradach. Nadmierna ruchliwość może powodować dużą liczbę wypadków, ciągłą naprawę infrastruktury drogowej, co za tym idzie wciąż rosnące koszta, a do tego tworzenie się zatorów na drogach. Czy można w jakikolwiek sposób temu przeciwdziałać? Można i tym tematem chcielibyśmy zająć się właśnie tutaj.

Pozytywne działanie transportu intermodalnego

Na przestrzeni ostatnich lat niezwykle popularnym stał się transport intermodalny, a więc taki, który wykorzystuje co najmniej dwie gałęzie transportu do przewozu różnego rodzaju towarów, szczególnie przy użyciu kontenerów morskich. Największą z zalet takiego rozwiązania jest oczywiście to, że dzięki transportowi intermodalnemu można zaoferować dużo niższe ceny za produkty. Koszty związane bowiem z tradycyjną formą transportu przekładają się na ceny towarów, jak również i usług. Wykorzystując zaś transport intermodalny, można znacząco je obniżyć. Dużą korzyścią dla takiego transportu jest to, że znacząco można ograniczyć ruch na drodze, poprawić jakość środowiska, zaoferować jeszcze bardziej efektywny napływ towarów z zagranicy i szybką też jego wysyłkę. 

Transport intermodalny i jego rozwój w Polsce

Polski transport intermodalny choć wciąż się rozwija, to jednak nadal znacząco kuleje, w porównaniu chociażby do krajów Europy Zachodniej. Tam przewozy kolejowo – drogowe oraz lądowo – morskie cieszą się bardzo dużą popularnością, wciąż się rozwijając. W Polsce  ten rodzaj transportu nadal ma zbyt niski udział i nie jest jeszcze na tyle rozwinięty, aby można było mówić o satysfakcjonujących wynikach. 

Patrząc na dane statystyczne dotyczące przewozów intermodalnych pochodzące z Głównego Urzędu Statystycznego, zauważyć można znaczący wzrost przewożonych w taki sposób towarów na terenie Polski. W sposób szczególny dużą popularnością cieszy się przewóz kontenerów do lub z portów przeładunkowych, jakie znajdują się w Gdyni oraz w Gdańsku. W przypadku transportu kolejowego, współczynnik ten na przestrzeni lat tworzy niejako sinusoidę, ale z pewnością nie jest w żadnym wypadku wykorzystany potencjał, jaki można byłoby dzięki kolejom osiągnąć. 

Gdzie znajdują się centra logistyczne w Polsce?

Rzeczą wiadomą jest fakt, że aby transport intermodalny mógł rosnąć w siłę i się rozwijać niezbędne są przede wszystkim centra logistyczne. Im ich więcej, tym możliwości wykorzystywania takiej formy przewozów będą większe. Tworzenie centrów logistycznych w Polsce zaczęło się w latach 90 – tych. Wtedy to założono, by punktami węzłowymi stały się węzły logistyczne pod postacią centrów logistycznych. W ten sposób rozpoczęło się tworzenie terminali kontenerowych, których zadaniem było świadczenie usług na rzecz operatorów przewozów intermodalnych. Podstawą miało być równomierne  rozłożenie centrów na terenie całego kraju. Gdzie zaczęły się one pojawiać? Przede wszystkim w tych miejscach, gdzie koncentrował się przemysł, gdzie rozwijała się dystrybucja. gdzie był potencjał, aby jeszcze bardziej pobudzić rozwój gospodarczy i zwiększyć atrakcyjność danej części Polski. 

Kontenery standardowe transport

Czy transport intermodalny jest w Polsce rozwinięty?

Z pewnością nie tak, by można było mówić o satysfakcjonujących wynikach. Niestety, ale terminali kontenerowych jest w Polsce wciąż zbyt mało, są one nie zawsze dobrze ulokowane, a do tego wszystkiego jakość świadczonych w nich usług pozostawia wiele do życzenia. 

Transport kolejowy 

Patrząc na liczby, na każde 1000 kilometrów linii kolejowych przypada 0,5 terminala, a w porównaniu do Niemiec na przykład, tam jest on na poziomie 2. To, na co w sposób szczególny należy zwrócić uwagę, to przede wszystkim niewłaściwie wyposażenie takich terminali oraz niskie parametry techniczne. Zbyt mała ilość torów w terminalach, brak odpowiedniego w nich rozwiązania, by zagwarantować skuteczną, szybką i zadowalającą pracę. To wszystko powoduje, że nadal wciąż wielu ludzi po prostu z takiej formy transportu rezygnuje. Co więcej, większość takich miejsc znajduje się blisko centrów miast, co sprawia, że dojazd do nich jest znacząco ograniczony. 

Transport morski

Patrząc na porty morskie, te są niezwykle atrakcyjnymi ośrodkami, które to zlokalizowane są w odpowiednich miejscach i stanowią naprawdę bardzo dobre centra logistyczne. Port w Gdyni rozrasta się i tam właśnie transport intermodalny cieszy się największą popularnością. Bałtycki Terminal Kontenerowy jest najstarszym i jednocześnie największym portem, w którym wykorzystuje się potencjał tego właśnie miejsca. Najbardziej zaś nowoczesnym jest port morski DCT Gdańsk S.A, powstały w 2007 roku, jako terminal intermodalny. 

Patrząc na przestrzeni lat, obroty ładunkowe w portach znacząco się zwiększyły. I choć nie są one jeszcze w pełni wykorzystane, potencjał naszego kraju jest bardzo duży i być może kolejne lata pozwolą nam taką formę transportu lepiej rozwijać i na nią właśnie stawiać.